Fotograaf/kunstenaar Wim Tellier stunt opnieuw met zijn project 'TIME'


2.300 schoolkinderen maken beeld van een 2,5 cm groot krabje op 6.000m²

 

Op 9 mei hebben in Malle 2.300 kinderen meegewerkt aan een recreatie van het werk ‘Time’ van fotograaf en conceptueel kunstenaar Wim Tellier.

Het oorspronkelijke werk was een 3.000 vierkante meter grote afbeelding van een krab, gevormd door fish-eye-foto's van landschappen die Tellier verzamelde over de hele wereld.

 

Deze keer was de afbeelding dubbel zo groot, de schoolkinderen maakten de afbeelding al liggend op een terrein van liefst 6.000m². En zo kwam het krabje, dat in 2014 de vrijheid herkreeg in de Noordzee, symbolisch terug naar huis in Malle.

 

Knokke-Heist

Op donderdag 24 september 2015 stelde fotograaf / conceptueel kunstenaar Wim Tellier zijn nieuwste project “TIME” voor op het strand van de mondaine kustgemeente Knokke-Heist. Tellier, gekend om zijn kunstinstallaties met grote blow-up foto’s, ging ook deze keer de “grote maten” niet uit de weg: de ronde foto op het strand was precies 3.000m² groot en had een doormeter van 61 meter.

 

Het was een beeld met een dubbele beeldvorming, waarvan het hoofdobject een klein, kwetsbaar zeediertje, een kleine krab van ongeveer 2,5 cm. Dat beeld werd liefst 1.000 maal vergroot, de maximaal doenbare vergrotingsfactor. De achtergrond waren fish-eye foto’s van unieke landschappen, waarvoor Wim Tellier gedurende twee jaar de hele wereld rondreisde. Deze beelden hebben de bedoeling de toeschouwers een open kijk op de wereld aan te bieden. Tegelijk was het project een ecologische boodschap rond de schoonheid maar tegelijk ook de kwetsbaarheid van onze planeet.

 

Malle

Maandag 9 mei kwam het krabje, dat in 2014 de vrijheid herkreeg in de Noordzee, symbolisch terug naar huis in Malle. Meer dan 2.300 leerlingen van lokale onderwijsinstellingen namen al liggend de vorm van het krabje aan en zo een beeld maken van liefst 6.000m² op een terrein waar een nieuw, bijzonder huis wordt gebouwd voor Tellier.

 

Wim Tellier

Wim Tellier vergaarde internationale roem en erkenning met o.a. kunstprojecten die meteen zijn handelsmerk vastlegden: “We Wish” in 2006, waarbij hij een blow-up van zijn zoontje van 600 m² maakte, op de Grote Markt van Antwerpen uitrolde, en dat nadien herhaalde in diverse wereldsteden, o.a. tot in Los Angeles; “Protect 7-7” in 2009, met de eerste tentoonstelling op Antarctica en de reprise met de 6 foto’s van 800 m² elk op de Antwerpse Zuiderdokken; in juni 2013 “We Drift” met de honderden op de Scheldestroom drijvende foto’s.

In de zomer van 2014 realiseerde hij in samenwerking met Canon 2 unieke kunstinstallaties op Tomorrowland. Eén installatie omvatte 46 camera's om één van de meest unieke groepsportretten aller tijden te maken.

 

TIME

Het grafische aspect van het project “TIME” was meer dan vooruitstrevend en revolutionair. Het totale fotobestand was meer dan 400 Gigabyte! Gezien deze gigantische resolutie werd het beeld gedrukt op banden van 2,20 meter breed en 30 meter lang. Zonder de steun van Canon zou deze realisatie onmogelijk en onbetaalbaar zijn geweest en had deze topkwaliteit nooit kunnen gerealiseerd worden. Het naadloos aan elkaar lassen van deze banden was een apart huzarenstuk, dat met een uiterste zorgvuldigheid en precisie moest gebeuren!

Afgewerkt resulteerde dit in een perfect cirkelvormige foto, waarvan het totale gewicht 1.800 kg. bedroeg. Dat aspect maakte het opplooien en ontplooien van het beeld tot een hele uitdaging, vooral omdat dit met mankracht moet gebeuren.

 

Toch besloot Wim Tellier na afloop van de tentoonstelling in de kustgemeente het deels beschadigde beeld – het publiek mocht over de foto wandelen – zoals voorzien in 12 spieën te snijden en op evenveel mytische, maar ook kwetsbare locaties over heel de wereld te deponeren. Dat bracht hem tijdens een nieuwe Odyssee van Ethiopië over Nieuw-Zeeland, Bolivia, Madagaskar, China, Mongolië, Nepal, Ijsland, en Rusland. Op 3 mei jl. legde een voorlaatste uitsnede in Death Valley, de iconische droogste vlakte ter wereld op de grens van Californië en Nevada. Op 12 mei wordt in Portugal het laatste stuk uitgerold.

 

Ecologisch-artistieke boodschap

Dat het publiek in Knokke over de foto mocht wandelen, en zo bijdroeg aan de gedeeltelijke vernietiging van het werk, was een weloverwogen beslissing van Wim. Een treffender illustratie van de ecologische voetafdruk van de mens is nauwelijks denkbaar. Jammer genoeg bepaalt die voetafdruk ook elke dag de toekomst van onze planeet.

 

De bekommernis van Wim Tellier over de staat van onze planeet, de gestage teloorgang van de schoonheid van de aarde en de vernietiging van de natuur spreekt uit heel zijn oeuvre. Wim confronteert de kijker met de vergankelijkheid van zijn habitat maar ook met de eigen vergankelijkheid. Dat doet hij door de keuze van zijn thema’s, de keuze van de mensen die hij fotografeert en, uiteraard door de keuze van de landschappen waarin en waarmee hij werkt. Maar Wim is geen documentalist. Hij is een artiest. Wellicht één van de meest oprechte die er op deze aarde rondlopen. Hij werkt met zijn camera en met zijn beelden en creëert op die manier een eigen, overtuigende taal.

 

Tegelijk is z’n werk en de actie van 9 mei een boodschap van hoop en een oproep tot ecologisch bewustzijn aan de jeugd. De deelnemende schooljeugd dost µzich uit in kleurrijke kledij. Elke deelnemer neemt liggend z’n afgesproken plaats in. Zo ontstaat een prachtig kleurenpalet maar wordt ook de krab uitgebeeld, twee keer zo groot als oorspronkelijk op het strand van Knokke. Wim Tellier wil daarmee een dubbel zo krachtige boodschap doorgeven. Een hoopvol beeld naar de toekomst toe, via jonge mensen die de toekomst in zich dragen.

 

Met deze actie komt de krab ook echt naar huis, naar een nieuwe thuis voor Wim Tellier. De installatie van zo’n 6.000 m² komt op het terrein van Mintjens Group te liggen voor de “Chairhouse”, dat tegelijk in première wordt voorgesteld. De “Chairhouse” is een houten constructie in de vorm van een stoel die balanceert op z’n rugleuning. Tegelijk is het ook echt een huis dat Wim Tellier zal betrekken in het kader van z’n projecten. De “Chairhouse” staat voor evenwicht, eenvoud, creativiteit en vernieuwing. Het is een ontwerp van het architectenbureau ABN dat werd gerealiseerd in een partnership met Mintjens Group. Tegelijk is het ook een kunstobject, waarvoor nieuwe methodieken werden ontwikkeld om het ook als een huis te laten functioneren. De “Chairhouse” staat op deze manier in lijn met de projecten van Wim Tellier: het gegeven is kunst, maar tegelijk ook een boodschap. Er werd een vergrotingsfactor in toegepast, net zoals in het werk van Tellier: een stoel werd een huis.

 

De deelnemende scholen uit Malle waren: het Mariagaarde Instituut lager en secundair, Het Sint- Jan Berghmanscollege, de Gemeentelijke Basisschool De Horizon, het Immaculata Instituut en BS ’t Park.