Nieuwe koers voor Toerisme Scheldeland


Nieuw Strategisch Beleidsplan maakt van Scheldeland dynamische toeristische regio


Meer bezoekers van buiten de regio, een authentieke beleving van water en erfgoed en een gevarieerd en kwaliteitsvol logiesaanbod, dat zijn enkele ambities uit het nieuwe Strategisch Beleidsplan Toerisme in Scheldeland. Het ambitieuze actieplan maakt met negen ‘werven’ een dynamische toeristische regio van het Scheldeland. Toerisme Provincie Antwerpen en Toerisme Oost-Vlaanderen slaan de handen in elkaar om het plan tot uitvoer te brengen.


Het nieuwe Strategisch Beleidsplan Toerisme in Scheldeland formuleert de krijtlijnen en beleidsdoelstellingen voor de komende jaren. Het is het resultaat van intensief overleg tussen Toerisme Scheldeland, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen en de dertig steden en gemeenten van Scheldeland.120 genodigden woonden de officiële voorstelling van het plan in het Keizershof in Aalst bij.


Sterk en authentiek profiel

Een sterke en authentieke identiteit opbouwen is de belangrijkste ambitie van het nieuwe plan. Voor Scheldeland komt het eropaan het aanbod en de beleving langs en op het water beter op elkaar af te stemmen en te ontsluiten voor de toerist. Door creatief en innovatief uit de hoek te komen, gaat Scheldeland zich onderscheiden van andere toeristische regio’s. Ook zal er gewerkt worden aan de naambekendheid, zodat potentiële bezoekers een toeristische uitstap sneller associëren met Scheldeland.


Groei verblijfstoerisme

Toerisme Scheldeland mikt vooral op bezoekers uit de grote Vlaamse steden en de aangrenzende provincies in Nederland. Kwaliteitsvolle logeeradressen moeten hen verleiden tot een korte vakantie in plaats van een daguitstap. De verbetering van het logiesaanbod in Scheldeland vormt dan ook een van de negen ‘werven’ uit het nieuwe actieplan. "Verder wil Toerisme Scheldeland onder meer inzetten op een sterke productontwikkeling, een uitgekiende marketing en een eigentijdse communicatie", aldus Antwerps gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters.


Wij-gevoel

Na de officiële voorstelling van het plan volgt de uitvoering. Een overtuigd wij-gevoel bij alle toeristische partners uit de publieke en private sector is daarbij cruciaal. Toerisme Scheldeland wil daarom de bestaande samenwerkingsverbanden uitbouwen en nieuwe opstarten. Overlegmomenten en een interactief sectorplatform moeten de uitwisseling van informatie en expertise vergemakkelijken. "Bovenal wil Toerisme Scheldeland partners ondersteunen en stimuleren om samen te bouwen aan een dynamische en economisch sterke toeristische regio", besluit Oost-Vlaamse gedeputeerde voor toerisme Eddy Couckuyt.