Toerisme Oost-Vlaanderen stelt strategie voor Toerisme Waasland vzw en het toerisme in het Waasland voor

*****Een glazen huis voor het Waasland*****


Op 29 april stelde Toerisme Oost-Vlaanderen de strategie voor Toerisme Waasland vzw en het toerisme in het Waasland 2015 - 2020 voor aan de beleidsmakers en de toeristische sector.


Het (toeristische) Waasland wordt voortaan gezien als een glazen huis met vier kamers: Schelde - Durme - Moervaart Wase Steden Noordelijke Bossengordel Bloemenstreek Elke kamer heeft een eigen karakter, een eigen aantrekkingskracht en positionering, maar de kamers zijn wel met elkaar verbonden en lopen in elkaar over via fietsen, evenementen en streekspecials. Zo vormen zij samen het Waaslandhuis.

De kamers geven structuur aan de regio, zij dienen niet om zaken uit te sluiten. Voor elke kamer zal een specifieke inrichting bedacht worden.


Met de herpositionering stelt Toerisme Waasland vier doelstellingen voorop die de uitvoeringstermijn van het plan zal overstijgen:

  • Het Waasland aantrekkelijker maken bij de doelgroepen
  • De vier kamers van het Waasland aantrekkelijker maken
  • De samenhang binnen de toeristische werking van het Waasland verhogen
  • Toerisme Waasland omvormen tot een proactieve organisatie voor marketing en productontwikkeling.

Dit plan is erg ambitieus, maar tegelijk ook zeer realistisch. Er moeten duidelijke keuzes gemaakt worden. Het sleutelwoord is samenwerking binnen de regio én over de regiogrenzen heen.